Wiedza

Dla lekarzy, którzy chcą budować nową, lepszą przyszłość 🚀

NIL IN SUMMIT

Innowacje w medycynie i przyszłość ochrony zdrowia. Podsumowanie NIL IN Summit 2023

NIL IN to współpraca, współdziałanie, nowoczesność, miejsce, w którym lekarze mogą i będą mieli wpływ na to, co dotyczy naszego zawodu, na warunki, w jakich pracujemy, na dalszy rozwój technologii. Rok temu, a nawet półtora roku temu, bardzo dużo mówiliśmy o tym, że samorząd musi stać się samorządem przyszłości. Myślę, że dzisiaj dobra wiadomość jest taka, że nie były to tylko puste slogany wyborcze, a NIL IN pod dowództwem dyrektora Artura Drobniaka udowadnia, że nie boimy się patrzeć w przyszłość — powiedział podczas otwarcia kongresu NIL Summit Łukasz Jankowski, prezes Naczelnej Rady LekarskiejNIL Summit to najważniejsze wydarzenie samorządu lekarskiego poświęcone innowacji w systemie opieki zdrowotnej oraz nowym technologiom w medycynie. W miniony weekend w siedzibie NIL COBIK oraz za pośrednictwem Internetu lekarze zainteresowani innowacjami mieli okazję zapoznać się z raportami, wykładami i prelekcjami z udziałem ekspertów na temat najważniejszych zjawisk związanych z przyszłością medycyny i systemu opieki zdrowotnej.

Reprezentujemy środowisko lekarskie z dążeniami do tego, żeby być nowoczesnymi, żeby móc jak najlepiej pomóc naszym pacjentom, a z drugiej strony dbamy o godność zawodu, bo chcemy aktywnie uczestniczyć w tworzeniu warunków pracy. Nie chcemy pozostać w tyle, ale nie chcemy też być zaskakiwani przez regulatorów rozwiązaniami, które nie przystają do rzeczywistości. NIL IN jest głosem praktyków systemu, głosem potrzebnym i docenianym, bo zaczynamy współpracę w Telemedycznym Okrągłym Stole, bo pracujemy nad Portfelem Aplikacji Zdrowotnych, bo NIL IN to nie tylko Sieć Lekarzy Innowatorów, ale konkretne projekty, które się toczą, to już pierwsze sukcesy — zaznaczył szef samorządu lekarskiego podczas otwarcia Kongresu NIL Summit.

Zakładając NIL IN, marzyło mi się zaangażowanie dużej grupy lekarzy, tej części naszego środowiska, która jest zainteresowana pędzącą zmianą cyfrową. Nasze doświadczenia z cyfryzacją kojarzą się z e-receptą i e-zwolnieniem czy e-skierowaniem, ale widzimy już też trendy zmieniania się całego systemu nie tylko pod kątem Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, ale także pod względem wprowadzania nowoczesnych rozwiązań, aplikacji, a nawet nowoczesnej organizacji pracy – dodał Artur Drobniak, dyrektor Centralnego Ośrodka Badań, Innowacji i Kształcenia Naczelnej Izby Lekarskiej, który wygłosił prelekcję inaugurującą, dotyczącą lekarza w systemie ochrony zdrowia przyszłości.

Dyrektor COBIK opowiedział o społecznie ukształtowanych wyobrażeniach (głównie przez filmy sciene-fiction) na temat tego, jak wygląda praca lekarza przyszłości oraz o rzeczywistej istocie innowacji w pracy lekarza, która na przestrzeni najbliższych kilkunastu/kilkudziesięciu lat w dużym stopniu zmieni postrzeganie tego zawodu. Prezentacja Artura Drobniaka dotyczyła także różnych strategii organizacji systemu opieki zdrowotnej, takich jak lekarz-ocentyczny, pacjento-centryczny, czy też relacjo-cetyryczny.

Systemem oparty na relacji pomiędzy personelem medycznym a pacjentem to system innowacyjny, najczęściej wybierany w większości ankiet wśród pacjentów. Ważne, by był oparty również na jakości. To kwestia, nad którą mocno pracujemy. (…) Chyba coraz więcej osób dostrzega, że bezpieczeństwo pacjenta jest związane bezpośrednio z tym, co robi człowiek opiekujący się nim – lekarz, pielęgniarka, fizjoterapeuta czy też opiekun medyczny, czyli bezpieczeństwo medyka, to bezpieczeństwo pacjenta. Ważne, by medycy nie bali się wypuścić pacjenta do domu, żeby nie musieli zlecać mu wykonania wielu niepotrzebnych badań, tylko poto, by zabezpieczyć się przed ewentualnym postępowaniem prokuratorskim, dlatego tak bardzo potrzebne jest wprowadzenie systemu no-fault– podkreślił Artur Drobniak.

Zasadniczą częścią prelekcji dyrektora COBIK było także omówienie znaczenia wiedzy, sztucznej inteligencji oraz danych medycznych, które stanowią jedne z najważniejszych źródeł rozwoju innowacji w medycynie. W podsumowaniu prezentacji organizator NIL NIN omówił także kwestie zmian procedur medycznych, algorytmów AI w diagnostyce, potrzebę skuteczniejszego wykorzystania lekarzy w systemie, czy też kwestię zapotrzebowania na asystentów medycznych.

Po prelekcji inaugurującej przyszedł czas na zapoznanie się z międzynarodowymi doświadczeniami we wprowadzaniu innowacji w ochronie zdrowia.

Louisa Stüwe, dyrektor Departamentu ds. zdrowia cyfrowego ministerstwa zdrowia we Francji, opowiedziała o funkcjonowaniu innowacji w systemie ochrony zdrowia we Francji. Jari Haverinen, starszy specjalista ds. planowania w FinCCHTA, Szpital Uniwersytecki podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat wprowadzania innowacji do systemu ochrony zdrowotnej w FinlandiiO obecnej sytuacji zawodu lekarza oraz innych zwodów medycznych w systemie ochrony zdrowia opowiedziała zaś dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego dr Małgorzata Gałązka-Sobotka.

Dane pokazują, że są województwa, które mają dobry dostęp do wszystkich grup zawodów medycznych, ale niestety istnieją też województwa, w których istnieje zapaść. Szukając rozwiązań konkretnych problemów systemu, trzeba pamiętać, że ich skala nie wszędzie w Polsce jest taka sama – zaznaczyła dr dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia UŁ, która poprowadziła panel dotyczący obecnej kondycji systemy zdrowia z udziałem prezesa NRL Łukasza Jankowskiego, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych Małgorzaty Zadorożnej, profesora Wojskowego Instytutu Medycznego Pawła Krzemińskiego, Dyrektora Departamentu Współpracy w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta Jakuba Adamskiego oraz przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia Mirosława Markowskiego.

System lekarskocentryczny jest najdroższy. Nie stać nas na niego. Średnia wieku lekarza to 51 lat, ale jedna trzecia lekarzy jest w wieku emerytalnym. 60 proc. lekarzy to kobiety, co sprawia, że szybciej wchodzą w wiek emerytalny. W Polsce są szpitale, które 90 proc. budżetu wydają na wynagrodzenia. Jeśli będziemy podążać tą drogą, to ustawa o najniższym wynagrodzeniu zrujnuje budżety szpitali (…) Bez rewolucji systemowej z użyciem nowoczesnych technologii nie uda się stworzyć efektywnie działającego systemu ochrony zdrowia. Tkwimy w paradygmacie szpitala z XIX wieku. Tu jest potrzebna nie ewolucja, lecz rewolucja – podsumował prezes NRL.

W pierwszym dniu Kongresu NIL IN wręczono także nagrody dla projektów przedstawionych w Konkursie Przychodnia Przyszłości przeprowadzonym przez Liderów Grup Roboczych Sieci Lekarzy Innowatorów. Panel poświęcony prezentacji projektów poprowadziła Małgorzata Kiliańska, liderka Grupy Roboczej ds. innowacji w opiece ambulatoryjnej NIL IN.

Tytuły nagrodzonych rozwiązań:
  • „System diagnostyczny do oceny postawy ciała i pomiarów ortopedycznych – Orthometr”,
  • „Triaż POZ”,
  • „Profilaktyka i opieka koordynowana w przychodni na wsi”,
  • „Aurero Smart Ecosystem”.

Nagrodę główną otrzymał pomysł: „Wdrożenie systemu algorytmicznej interpretacji badań ambulatoryjnych”.

Debatę na temat technologii, danych i sztucznej inteligencji w systemie ochrony zdrowia poprowadziła Katarzyna Kolasa, liderka Grupy Roboczej NIL IN ds. AI w ochronie zdrowia, w którym o procesie wdrażania sztucznej inteligencji w systemach ochrony zdrowia Finlandii, Stanów Zjednoczonych, Hiszpanii i Niemiec opowiedzieli Jari Haverinen – Starszy specjalista ds. planowania w FinCCHTA, Szpital Uniwersytecki w Oulu, Carl Asche - Profesor na Wydziale Farmakoterapii Uniwersytetu Utah College of Pharmacy w Salt Lake City, José Antonio Ibeas López – Prezes GEMAV i dyrektor programu Health/AI, oraz Axel Mühlbacher, Profesor ekonomii zdrowia i zarządzania opieką zdrowotną w Hochschule Neubrandenburg.

W ramach panelu o procesach legislacyjnych dotyczących wdrażania nowych technologii opowiedział senator Grzegorz Napieralski, przewodniczący Podkomisji stałej ds. regulacji prawnych dot. algorytmów cyfrowych.O danych medycznych w pracy lekarza w kontekście obecnych regulacji prawnych i legislacyjnych oraz pożądanych zmian w tym zakresie opowiedział zaś Paweł Kaźmierczyk, lider Grupy Roboczej NIL IN ds. danych medycznych.Pierwszy dzień kongresu zakończył panel poprowadzony przez Tomasza Rudolfa, eksperta NIL ds. innowacji, lidera projektu NIL IN, poświęcony prelekcjom na temat innowacji w pediatrii wygłoszonej przez Alisona Curfmana, dyrektora medycznego i współzałożyciela Imagine Pediatrics, oraz zmian w ochronie zdrowia w kontekście wymagań przyszłości medycyny autorstwa prof. Piotra Płoszajskiego z SGH.Dzień drugi Kongresu NIL Summit przebiegł pod znakiem innowacji w szpitalnictwie. Panel na ten temat poprowadził dr Tomasz Maciejewski, lider Grupy Roboczej NIL IN poświęconej temu zagadnieniu. O wprowadzeniu nowych technologii w szpitalach opowiedział Yair Itzhar, kierownik ds. relacji globalnych Sheba Medical Center – światowego lidera i wzoru rozwijania nowoczesnych rozwiązań i ich wdrażania w praktyce. Tematem wdrażania szpitalnych innowacji w Polsce zajęli się stawiani za wzór: Jakub Kraszewski, dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Kliniczego w Gdańsku (UCK) oraz dr Tomasz Stefaniak, dyrektor ds. lecznictwa UCK. Dr Krzysztof Dowgierd, kierownik Oddziału Chirurgii Szczękowo-Twarzowej w WojewódzkimSpecjalistycznym Szpitalu Dziecięcym w Olsztynie, opowiedział zaś o zasobach rozwoju i zaawansowaniu szpitala z Olsztyna jako przykładu stworzenia ośrodka referencyjnego w Polsce lokalnej. Podsumowanie panelu stanowiła prelekcja Karoliny Tądel i Wiktora Możarowskiego z Instytutu Matki i Dziecka o potrzebnie zespołów ds. innowacji i sztucznej inteligencji w szpitalach.

Kolejna część drugiego dnia NIL Summit dotyczyła organizacji i kultury pracy w medycynie. Panel poprowadził Marcin Maruszewski, kardiochirurg, dyrektor medyczny Untitled Kingdom. O tworzeniu nowoczesnej i innowacyjnej kardiochirurgii opowiedział prof. Michał Zembala. Dr John Scherer, Założyciel i prezes Scherer Leadership Center przybliżył zebranym perspektywę zmian w ochronie zdrowia w oparciu o elementarne zasady medycyny.

O wdrażaniu innowacji i zarządzaniu zmianą mówili Artur Białoszewski z SGH, Andrzej Osuch, dyrektor transformacji biznesowej LUX MED, Adrian Kłapyta z 4C Medical Techologies oraz Marek Zawadzki, koordynator Oddziału Urologii Szpitala św. Anny w Piasecznie.

W Panelu poświęconym procesowi i upowszechnieniu innowacji w opiece zdrowotnej udział wzięli: dr hab. Monika Raulinajtys-Grzybek<, prof. SGH, Kierowniczka Katedry Rachunkowości Menedżerskiej, prof. Marcin Czech, Prezes Polskiego Towarzystwa Farmako-ekonomicznego oraz prof. Piotr Skarżyński, Dyrektor ds. nauki i rozwoju w Instytucie Narządów Zmysłów.

Na zakończenie Kongresu NIL IN Jakub Chwiećko, lider Grupy Roboczej Startupy Medyczne przedstawił raport dotyczący roli lekarzy w polskich startupach oraz poprowadził panel poświęcony medycznym przedsiębiorstwom powołanym przez lekarzy. O swoistej mapie innowacji medycznych opowiedział w ramach panelu Hubert Życiński zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji z Ministerstwa Zdrowia. Na temat lekarzy zaangażowanych we wprowadzanie i badanie innowacji rozmawiali natomiast dr hab. n. med. Wojciech Kukwa, Kierownik Katedry Otolaryngologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dr hab. n. med. Siddarth Agrawal Dyrektor generalny i założyciel Labplus oraz lek. Piotr Strus, współzałożyciel i dyrektor generalny play.air. Panel posumowała rozmowa Artura DrobniakaIgora Farafonowa Prezesa Zarządu w UXERIA dotycząca konieczności powołania i powstania MedLoop’a – polskiej platformy innowacji medycznych wysokiej jakości.
Czytaj całość
NIL IN to współpraca, współdziałanie, nowoczesność, miejsce, w którym lekarze mogą i będą mieli wpływ na to, co dotyczy naszego zawodu, na warunki, w jakich pracujemy, na dalszy rozwój technologii. Rok temu, a nawet półtora roku temu, bardzo dużo mówiliśmy o tym, że samorząd musi stać się samorządem przyszłości. Myślę, że dzisiaj dobra wiadomość jest taka, że nie były to tylko puste slogany wyborcze, a NIL IN pod dowództwem dyrektora Artura Drobniaka udowadnia, że nie boimy się patrzeć w przyszłość — powiedział podczas otwarcia kongresu NIL Summit Łukasz Jankowski, prezes Naczelnej Rady LekarskiejNIL Summit to najważniejsze wydarzenie samorządu lekarskiego poświęcone innowacji w systemie opieki zdrowotnej oraz nowym technologiom w medycynie. W miniony weekend w siedzibie NIL COBIK oraz za pośrednictwem Internetu lekarze zainteresowani innowacjami mieli okazję zapoznać się z raportami, wykładami i prelekcjami z udziałem ekspertów na temat najważniejszych zjawisk związanych z przyszłością medycyny i systemu opieki zdrowotnej.

Reprezentujemy środowisko lekarskie z dążeniami do tego, żeby być nowoczesnymi, żeby móc jak najlepiej pomóc naszym pacjentom, a z drugiej strony dbamy o godność zawodu, bo chcemy aktywnie uczestniczyć w tworzeniu warunków pracy. Nie chcemy pozostać w tyle, ale nie chcemy też być zaskakiwani przez regulatorów rozwiązaniami, które nie przystają do rzeczywistości. NIL IN jest głosem praktyków systemu, głosem potrzebnym i docenianym, bo zaczynamy współpracę w Telemedycznym Okrągłym Stole, bo pracujemy nad Portfelem Aplikacji Zdrowotnych, bo NIL IN to nie tylko Sieć Lekarzy Innowatorów, ale konkretne projekty, które się toczą, to już pierwsze sukcesy — zaznaczył szef samorządu lekarskiego podczas otwarcia Kongresu NIL Summit.

Zakładając NIL IN, marzyło mi się zaangażowanie dużej grupy lekarzy, tej części naszego środowiska, która jest zainteresowana pędzącą zmianą cyfrową. Nasze doświadczenia z cyfryzacją kojarzą się z e-receptą i e-zwolnieniem czy e-skierowaniem, ale widzimy już też trendy zmieniania się całego systemu nie tylko pod kątem Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, ale także pod względem wprowadzania nowoczesnych rozwiązań, aplikacji, a nawet nowoczesnej organizacji pracy – dodał Artur Drobniak, dyrektor Centralnego Ośrodka Badań, Innowacji i Kształcenia Naczelnej Izby Lekarskiej, który wygłosił prelekcję inaugurującą, dotyczącą lekarza w systemie ochrony zdrowia przyszłości.

Dyrektor COBIK opowiedział o społecznie ukształtowanych wyobrażeniach (głównie przez filmy sciene-fiction) na temat tego, jak wygląda praca lekarza przyszłości oraz o rzeczywistej istocie innowacji w pracy lekarza, która na przestrzeni najbliższych kilkunastu/kilkudziesięciu lat w dużym stopniu zmieni postrzeganie tego zawodu. Prezentacja Artura Drobniaka dotyczyła także różnych strategii organizacji systemu opieki zdrowotnej, takich jak lekarz-ocentyczny, pacjento-centryczny, czy też relacjo-cetyryczny.

Systemem oparty na relacji pomiędzy personelem medycznym a pacjentem to system innowacyjny, najczęściej wybierany w większości ankiet wśród pacjentów. Ważne, by był oparty również na jakości. To kwestia, nad którą mocno pracujemy. (…) Chyba coraz więcej osób dostrzega, że bezpieczeństwo pacjenta jest związane bezpośrednio z tym, co robi człowiek opiekujący się nim – lekarz, pielęgniarka, fizjoterapeuta czy też opiekun medyczny, czyli bezpieczeństwo medyka, to bezpieczeństwo pacjenta. Ważne, by medycy nie bali się wypuścić pacjenta do domu, żeby nie musieli zlecać mu wykonania wielu niepotrzebnych badań, tylko poto, by zabezpieczyć się przed ewentualnym postępowaniem prokuratorskim, dlatego tak bardzo potrzebne jest wprowadzenie systemu no-fault– podkreślił Artur Drobniak.

Zasadniczą częścią prelekcji dyrektora COBIK było także omówienie znaczenia wiedzy, sztucznej inteligencji oraz danych medycznych, które stanowią jedne z najważniejszych źródeł rozwoju innowacji w medycynie. W podsumowaniu prezentacji organizator NIL NIN omówił także kwestie zmian procedur medycznych, algorytmów AI w diagnostyce, potrzebę skuteczniejszego wykorzystania lekarzy w systemie, czy też kwestię zapotrzebowania na asystentów medycznych.

Po prelekcji inaugurującej przyszedł czas na zapoznanie się z międzynarodowymi doświadczeniami we wprowadzaniu innowacji w ochronie zdrowia.

Louisa Stüwe, dyrektor Departamentu ds. zdrowia cyfrowego ministerstwa zdrowia we Francji, opowiedziała o funkcjonowaniu innowacji w systemie ochrony zdrowia we Francji. Jari Haverinen, starszy specjalista ds. planowania w FinCCHTA, Szpital Uniwersytecki podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat wprowadzania innowacji do systemu ochrony zdrowotnej w FinlandiiO obecnej sytuacji zawodu lekarza oraz innych zwodów medycznych w systemie ochrony zdrowia opowiedziała zaś dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego dr Małgorzata Gałązka-Sobotka.

Dane pokazują, że są województwa, które mają dobry dostęp do wszystkich grup zawodów medycznych, ale niestety istnieją też województwa, w których istnieje zapaść. Szukając rozwiązań konkretnych problemów systemu, trzeba pamiętać, że ich skala nie wszędzie w Polsce jest taka sama – zaznaczyła dr dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia UŁ, która poprowadziła panel dotyczący obecnej kondycji systemy zdrowia z udziałem prezesa NRL Łukasza Jankowskiego, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych Małgorzaty Zadorożnej, profesora Wojskowego Instytutu Medycznego Pawła Krzemińskiego, Dyrektora Departamentu Współpracy w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta Jakuba Adamskiego oraz przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia Mirosława Markowskiego.

System lekarskocentryczny jest najdroższy. Nie stać nas na niego. Średnia wieku lekarza to 51 lat, ale jedna trzecia lekarzy jest w wieku emerytalnym. 60 proc. lekarzy to kobiety, co sprawia, że szybciej wchodzą w wiek emerytalny. W Polsce są szpitale, które 90 proc. budżetu wydają na wynagrodzenia. Jeśli będziemy podążać tą drogą, to ustawa o najniższym wynagrodzeniu zrujnuje budżety szpitali (…) Bez rewolucji systemowej z użyciem nowoczesnych technologii nie uda się stworzyć efektywnie działającego systemu ochrony zdrowia. Tkwimy w paradygmacie szpitala z XIX wieku. Tu jest potrzebna nie ewolucja, lecz rewolucja – podsumował prezes NRL.

W pierwszym dniu Kongresu NIL IN wręczono także nagrody dla projektów przedstawionych w Konkursie Przychodnia Przyszłości przeprowadzonym przez Liderów Grup Roboczych Sieci Lekarzy Innowatorów. Panel poświęcony prezentacji projektów poprowadziła Małgorzata Kiliańska, liderka Grupy Roboczej ds. innowacji w opiece ambulatoryjnej NIL IN.

Tytuły nagrodzonych rozwiązań:
  • „System diagnostyczny do oceny postawy ciała i pomiarów ortopedycznych – Orthometr”,
  • „Triaż POZ”,
  • „Profilaktyka i opieka koordynowana w przychodni na wsi”,
  • „Aurero Smart Ecosystem”.

Nagrodę główną otrzymał pomysł: „Wdrożenie systemu algorytmicznej interpretacji badań ambulatoryjnych”.

Debatę na temat technologii, danych i sztucznej inteligencji w systemie ochrony zdrowia poprowadziła Katarzyna Kolasa, liderka Grupy Roboczej NIL IN ds. AI w ochronie zdrowia, w którym o procesie wdrażania sztucznej inteligencji w systemach ochrony zdrowia Finlandii, Stanów Zjednoczonych, Hiszpanii i Niemiec opowiedzieli Jari Haverinen – Starszy specjalista ds. planowania w FinCCHTA, Szpital Uniwersytecki w Oulu, Carl Asche – Profesor na Wydziale Farmakoterapii Uniwersytetu Utah College of Pharmacy w Salt Lake City, José Antonio Ibeas López – Prezes GEMAV i dyrektor programu Health/AI, oraz Axel Mühlbacher, Profesor ekonomii zdrowia i zarządzania opieką zdrowotną w Hochschule Neubrandenburg.

W ramach panelu o procesach legislacyjnych dotyczących wdrażania nowych technologii opowiedział senator Grzegorz Napieralski, przewodniczący Podkomisji stałej ds. regulacji prawnych dot. algorytmów cyfrowych.O danych medycznych w pracy lekarza w kontekście obecnych regulacji prawnych i legislacyjnych oraz pożądanych zmian w tym zakresie opowiedział zaś Paweł Kaźmierczyk, lider Grupy Roboczej NIL IN ds. danych medycznych.Pierwszy dzień kongresu zakończył panel poprowadzony przez Tomasza Rudolfa, eksperta NIL ds. innowacji, lidera projektu NIL IN, poświęcony prelekcjom na temat innowacji w pediatrii wygłoszonej przez Alisona Curfmana, dyrektora medycznego i współzałożyciela Imagine Pediatrics, oraz zmian w ochronie zdrowia w kontekście wymagań przyszłości medycyny autorstwa prof. Piotra Płoszajskiego z SGH.Dzień drugi Kongresu NIL Summit przebiegł pod znakiem innowacji w szpitalnictwie. Panel na ten temat poprowadził dr Tomasz Maciejewski, lider Grupy Roboczej NIL IN poświęconej temu zagadnieniu. O wprowadzeniu nowych technologii w szpitalach opowiedział Yair Itzhar, kierownik ds. relacji globalnych Sheba Medical Center – światowego lidera i wzoru rozwijania nowoczesnych rozwiązań i ich wdrażania w praktyce. Tematem wdrażania szpitalnych innowacji w Polsce zajęli się stawiani za wzór: Jakub Kraszewski, dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Kliniczego w Gdańsku (UCK) oraz dr Tomasz Stefaniak, dyrektor ds. lecznictwa UCK. Dr Krzysztof Dowgierd, kierownik Oddziału Chirurgii Szczękowo-Twarzowej w WojewódzkimSpecjalistycznym Szpitalu Dziecięcym w Olsztynie, opowiedział zaś o zasobach rozwoju i zaawansowaniu szpitala z Olsztyna jako przykładu stworzenia ośrodka referencyjnego w Polsce lokalnej. Podsumowanie panelu stanowiła prelekcja Karoliny Tądel i Wiktora Możarowskiego z Instytutu Matki i Dziecka o potrzebnie zespołów ds. innowacji i sztucznej inteligencji w szpitalach.

Kolejna część drugiego dnia NIL Summit dotyczyła organizacji i kultury pracy w medycynie. Panel poprowadził Marcin Maruszewski, kardiochirurg, dyrektor medyczny Untitled Kingdom. O tworzeniu nowoczesnej i innowacyjnej kardiochirurgii opowiedział prof. Michał Zembala. Dr John Scherer, Założyciel i prezes Scherer Leadership Center przybliżył zebranym perspektywę zmian w ochronie zdrowia w oparciu o elementarne zasady medycyny.

O wdrażaniu innowacji i zarządzaniu zmianą mówili Artur Białoszewski z SGH, Andrzej Osuch, dyrektor transformacji biznesowej LUX MED, Adrian Kłapyta z 4C Medical Techologies oraz Marek Zawadzki, koordynator Oddziału Urologii Szpitala św. Anny w Piasecznie.

W Panelu poświęconym procesowi i upowszechnieniu innowacji w opiece zdrowotnej udział wzięli: dr hab. Monika Raulinajtys-Grzybek<, prof. SGH, Kierowniczka Katedry Rachunkowości Menedżerskiej, prof. Marcin Czech, Prezes Polskiego Towarzystwa Farmako-ekonomicznego oraz prof. Piotr Skarżyński, Dyrektor ds. nauki i rozwoju w Instytucie Narządów Zmysłów.

Na zakończenie Kongresu NIL IN Jakub Chwiećko, lider Grupy Roboczej Startupy Medyczne przedstawił raport dotyczący roli lekarzy w polskich startupach oraz poprowadził panel poświęcony medycznym przedsiębiorstwom powołanym przez lekarzy. O swoistej mapie innowacji medycznych opowiedział w ramach panelu Hubert Życiński zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji z Ministerstwa Zdrowia. Na temat lekarzy zaangażowanych we wprowadzanie i badanie innowacji rozmawiali natomiast dr hab. n. med. Wojciech Kukwa, Kierownik Katedry Otolaryngologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dr hab. n. med. Siddarth Agrawal Dyrektor generalny i założyciel Labplus oraz lek. Piotr Strus, współzałożyciel i dyrektor generalny play.air. Panel posumowała rozmowa Artura DrobniakaIgora Farafonowa Prezesa Zarządu w UXERIA dotycząca konieczności powołania i powstania MedLoop’a – polskiej platformy innowacji medycznych wysokiej jakości.
Czytaj całość
Zapraszamy do udziału w inspirującym panelu dyskusyjnym, który poświęcony będzie roli technologii cyfrowych w procesie autonomizacji pacjentów i rodziców w zakresie opieki zdrowotnej. W trakcie tej dyskusji dowiesz się jak technologie cyfrowe pomagają pacjentom i rodzicom aktywnie zarządzać swoim zdrowiem i uczestniczyć w kluczowych procesach decyzyjnych. Omówione zostaną również rozwiązania, których wprowadzenie może wspomóc wykorzystywanie nowych technologii w opiece zdrowotnej.
Czytaj całość
NIL IN SUMMIT

I have a dream. Jak lekarze innowatorzy zmieniają system

Cieszę się, że wokół naszej społeczności innowatorów udało się skupić wielu lekarzy – powiedział prezes Naczelnej Rady Lekarskiej (NRL) Łukasz Jankowski w pierwszym dniu konferencji NIL IN Summit w Warszawie.O tym, w jaki sposób nowoczesne technologie zmieniają oblicze opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie, lekarze i eksperci rozmawiają przez dwa dni (15-16 września 2023 r.) w siedzibie Naczelnej Izby Lekarskiej w Warszawie podczas konferencji zorganizowanej z okazji roku działalności społeczności lekarzy innowatorów NIL Innovation Network (NIL IN).– Nie boimy się patrzeć w przyszłość. Nie tylko krytykujemy stronę publiczną, ale też aktywnie chcemy współtworzyć przyszłość – powiedział prezes NRL Łukasz Jankowski w czasie otwarcia konferencji, nawiązując do pomysłu powołania sieci lekarzy innowatorów NIL IN.Dodał, że jednym z celów samorządu lekarskiego jest reprezentowanie środowiska i dbałość o godność zawodu, a istota działania sieci NIL IN i Centralnego Ośrodka Badań Innowacji i Kształcenia (COBIK) doskonale się w to wpisuje. – NIL IN to nie tylko pomysły, ale również konkretne projekty – dodał prezes NRL.

Rola sztucznej inteligencji

O tym, że rewolucja cyfrowa otworzyła nieograniczone możliwości poprawy opieki zdrowotnej i jest „szybko pędzącym procesem”, który zmienia współczesny świat, mówił w inauguracyjnym wystąpieniu dr Artur Drobniak, dyrektor Centralnego Ośrodka Badań Innowacji i Kształcenia NIL, a także współzałożyciel NIL IN.W jego opinii najważniejszym źródłem rozwoju medycyny przyszłości staną się dane medyczne, a lekarze będą bardziej efektywnie diagnozować, leczyć i monitorować pacjentów, zapewniając spersonalizowaną opiekę zdrowotną m.in. dzięki telemedycynie, elektronicznej dokumentacji medycznej, analizie danych, sztucznej inteligencji, robotyce medycznej czy wykorzystywaniu urządzeń noszonych przez pacjentów.Ważną rolę w systemie ochrony zdrowia w przyszłości odegra to, czego obecnie wielu lekarzy na ogół jeszcze nie wie o swoich pacjentach. – Obecnie nasze informacje są bardzo często wybiórcze. Za trzydzieści lat będziemy mieć powszechną wiedzę o swoim genomie i o ryzyku, które nam grozi. Dostęp do aplikacji związanych z medycyną i kontrolą zdrowotną stanie się znacznie bardziej powszechny – powiedział dr Artur Drobniak.Mówił, że spodziewa się szybszej i znacznie bardziej skutecznej diagnostyki chorób oraz dynamicznego rozwoju algorytmów wspomagających badanie lekarskie. – Docelowo opieka stanie się przynajmniej częściowo zautomatyzowana. Lekarz, wykorzystując narzędzia sztucznej inteligencji, będzie zdalnie kontrolował, czy pacjent realizuje zalecenia – mówił dyrektor COBIK NIL.

Szpital „dla wybranych”

Dr Artur Drobniak dodał, że opieka zdrowotna zmierza w kierunku opieki domowej, zdalnej i ambulatoryjnej, a szpital stanie się placówką „dla wybranych”. – Za trzydzieści lat będzie dużo mniej szpitali niż obecnie, a część stanie się niepotrzebna, bo będziemy leczeni we własnym domu albo przez lekarzy ze swojej przychodni – powiedział.Zwrócił uwagę na to, że niezależnie od rozwoju sztucznej inteligencji, w rozwoju medycyny ogromne znaczenie odgrywa współpraca. – To nie tylko relacja lekarz-pacjent – zastrzegł Artur Drobniak. – Lekarzy jest coraz więcej, wiec prawdopodobnie będą musieli angażować się w różne działalności. Mam nadzieję, że w przyszłości dobrze ułoży się współpraca lekarzy z regulatorem i regulatora z samorządem lekarskim – dodał.– Lekarzom trzeba stworzyć warunki, by ich doświadczenie i pasja zostały wykorzystane jak najlepiej – powiedział prof. Paweł Krzesiński z Wojskowego Instytutu Medycznego. W jego opinii lekarz przyszłości powinien dysponować nie tylko wiedzą specjalistyczną, ale również ogólną. – Nie idźmy w wąskie specjalności. W przyszłości lekarze będą musieli spoglądać na szereg danych i umieć osadzać je w szerszym kontekście – podkreślił.Dodał, że sztuczna inteligencja nie dehumanizuje medycyny, jak twierdzą niektórzy, lecz umożliwia „kupno” dodatkowego czasu dla pacjenta, choć aby tak się stało trzeba wykorzystać potencjał tkwiący w innych zawodach medycznych. – Dlaczego ChatGPT wykorzystuje się do pisania e-maili, a my, lekarze, nie możemy tego robić? – pytał prof. Paweł Krzesiński.– Jeszcze niedawno szpital był głównym miejscem pracy lekarzy. W tej chwili obserwujemy tendencję odwrotną –ogromne zainteresowanie podstawową opieką zwrotną, a wielu lekarzy wybiera ambulatoryjną opiekę specjalistyczną. Ktoś jednak musi zostać w szpitalach, musimy trochę odwrócić ten trend – powiedziała Małgorzata Zadorożna, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych Ministerstwa Zdrowia, w trakcie debaty pt. „Lekarze w systemie ochrony zdrowia w Polsce”

System ochrony zdrowia w Polsce

1/3 lekarzy jest w wieku emerytalnym"System lekarskocentryczny jest najdroższy. Nie stać nas na niego" – powiedział prezes NRL Łukasz Jankowski. "Średnia wieku lekarza to 51 lat, ale jedna trzecia lekarzy jest w wieku emerytalnym. 60 proc. lekarzy to kobiety, co sprawia, że szybciej wchodzą w wiek emerytalny. W Polsce są szpitale, które 90 proc. budżetu wydają na wynagrodzenia. Jeśli będziemy podążać tą drogą, to ustawa o najniższym wynagrodzeniu zrujnuje budżety szpitali" – powiedział.Szef samorządu lekarskiego dodał, że bez rewolucji systemowej z użyciem nowoczesnych technologii nie uda się stworzyć efektywnie działającego systemu ochrony zdrowia. "Tkwimy w paradygmacie szpitala z XIX wieku. Tu jest potrzebna nie ewolucja, lecz rewolucja" – podkreślił prezes NRL."System ochrony zdrowia powinien być 'przyjazny, nowoczesny i efektywny'" – mówiła dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego w Warszawie dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, powołując się na rządowy dokument "Zdrowa przyszłość. Ramy strategiczne dla systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 r.", który ma stanowić podstawę działania wielu publicznych instytucji."Kierunek jest wskazany, ale nie sposób samymi ludźmi zrealizować cele, za które rozliczają pacjenci, kiedy przychodzą do placówek. Trzeba sięgnąć także po inne zasoby, infrastrukturę, e-zdrowie oraz innowacje" – powiedziała dr Małgorzata Gałązka-Sobotka.Współpraca wzbogaca"W obecnym modelu ochrony zdrowia jest więcej leczenia niż prewencji, a miejsca, które się zajmują leczeniem, mają adresy. Komunikacja lekarz-pacjent jest jednokierunkowa, a porównywanie dostarczycieli opieki zdrowotnej jest trudne" – mówił prof. Piotr Płoszajski ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w czasie prezentacji zatytułowanej "Pełzająca rewolucja ochronie zdrowia".Ekspert zwrócił uwagę, że nadchodzi pokolenie, które lubi być dobrze poinformowane, co powinno się odbywać z wykorzystaniem nowoczesnych technologii – jedno i drugie wymusi w nieodległej przyszłości zmiany w systemie ochrony zdrowia. "Zmieni się rola lekarza, który stanie się bardziej konsultantem niż decydentem" – ocenił prof. Piotr Płoszajski."Nie ma medycyny bez biznesu. Partnerstwo publiczno-prywatne opiera się na współpracy" – powiedział Jakub Chwiećko z Improving Health Care. To niezwykle ważne przesłanie dla decydentów, którzy – jak się wydaje – nie zawsze to rozumieją…W konferencji NIL IN Summit wzięli udział również zagraniczni eksperci, którzy od wielu lat z sukcesami wdrażają innowacje. Wśród prelegentów był m.in. Jari Haverinen z fińskiego Centrum Koordynacyjnego ds. Oceny Technologii Medycznych i dyrektor ds. projektów e-zdrowia we francuskim resorcie zdrowia i prewencji Louisa Stüwe.

Społeczność lekarzy innowatorów

Sieć lekarzy innowatorów NIL IN, działająca w ramach Centralnego Ośrodka Badań, Innowacji i Kształcenia NIL, powstała w październiku 2022 r. Jej ambicją jest przekształcanie teorii i pomysłów w realne rozwiązania z myślą o pacjentach i środowisku medycznym. "Tworzymy pomost między medycyną a nowoczesnymi technologiami, inspirując i wspierając lekarzy w innowacyjnych projektach, które przyczynią się do rewolucji w opiece zdrowotnej" – mówi dr Artur Drobniak."NIL IN, czyli sieć lekarzy innowatorów, to współpraca, współdziałanie i nowoczesność, to miejsce, w którym lekarze mogą i będą mieli wpływ na to, co dotyczy naszego zawodu, na warunki w jakich pracujemy oraz na dalszy rozwój technologii" – powiedział prezes NRL w trakcie otwarcia konferencji.Misją NIL IN jest stworzenie miejsca, gdzie lekarze innowatorzy – zarówno już obecnie tworzący nowoczesne rozwiązania, jak i ci, którzy dopiero chcą realizować swoje pomysły – uzyskują wsparcie oraz mogą budować sieć kontaktów niezbędnych do realizacji start-upów. "Jednocześnie będziemy czuwać, by nie wypaczano naszego zawodu, nie poprowadzono nas w ślepą uliczkę rozwoju technologicznego"Mariusz Tomczak
Czytaj całość
Cieszę się, że wokół naszej społeczności innowatorów udało się skupić wielu lekarzy – powiedział prezes Naczelnej Rady Lekarskiej (NRL) Łukasz Jankowski w pierwszym dniu konferencji NIL IN Summit w Warszawie.O tym, w jaki sposób nowoczesne technologie zmieniają oblicze opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie, lekarze i eksperci rozmawiają przez dwa dni (15-16 września 2023 r.) w siedzibie Naczelnej Izby Lekarskiej w Warszawie podczas konferencji zorganizowanej z okazji roku działalności społeczności lekarzy innowatorów NIL Innovation Network (NIL IN).– Nie boimy się patrzeć w przyszłość. Nie tylko krytykujemy stronę publiczną, ale też aktywnie chcemy współtworzyć przyszłość – powiedział prezes NRL Łukasz Jankowski w czasie otwarcia konferencji, nawiązując do pomysłu powołania sieci lekarzy innowatorów NIL IN.Dodał, że jednym z celów samorządu lekarskiego jest reprezentowanie środowiska i dbałość o godność zawodu, a istota działania sieci NIL IN i Centralnego Ośrodka Badań Innowacji i Kształcenia (COBIK) doskonale się w to wpisuje. – NIL IN to nie tylko pomysły, ale również konkretne projekty – dodał prezes NRL.

Rola sztucznej inteligencji

O tym, że rewolucja cyfrowa otworzyła nieograniczone możliwości poprawy opieki zdrowotnej i jest „szybko pędzącym procesem”, który zmienia współczesny świat, mówił w inauguracyjnym wystąpieniu dr Artur Drobniak, dyrektor Centralnego Ośrodka Badań Innowacji i Kształcenia NIL, a także współzałożyciel NIL IN.W jego opinii najważniejszym źródłem rozwoju medycyny przyszłości staną się dane medyczne, a lekarze będą bardziej efektywnie diagnozować, leczyć i monitorować pacjentów, zapewniając spersonalizowaną opiekę zdrowotną m.in. dzięki telemedycynie, elektronicznej dokumentacji medycznej, analizie danych, sztucznej inteligencji, robotyce medycznej czy wykorzystywaniu urządzeń noszonych przez pacjentów.Ważną rolę w systemie ochrony zdrowia w przyszłości odegra to, czego obecnie wielu lekarzy na ogół jeszcze nie wie o swoich pacjentach. – Obecnie nasze informacje są bardzo często wybiórcze. Za trzydzieści lat będziemy mieć powszechną wiedzę o swoim genomie i o ryzyku, które nam grozi. Dostęp do aplikacji związanych z medycyną i kontrolą zdrowotną stanie się znacznie bardziej powszechny – powiedział dr Artur Drobniak.Mówił, że spodziewa się szybszej i znacznie bardziej skutecznej diagnostyki chorób oraz dynamicznego rozwoju algorytmów wspomagających badanie lekarskie. – Docelowo opieka stanie się przynajmniej częściowo zautomatyzowana. Lekarz, wykorzystując narzędzia sztucznej inteligencji, będzie zdalnie kontrolował, czy pacjent realizuje zalecenia – mówił dyrektor COBIK NIL.

Szpital „dla wybranych”

Dr Artur Drobniak dodał, że opieka zdrowotna zmierza w kierunku opieki domowej, zdalnej i ambulatoryjnej, a szpital stanie się placówką „dla wybranych”. – Za trzydzieści lat będzie dużo mniej szpitali niż obecnie, a część stanie się niepotrzebna, bo będziemy leczeni we własnym domu albo przez lekarzy ze swojej przychodni – powiedział.Zwrócił uwagę na to, że niezależnie od rozwoju sztucznej inteligencji, w rozwoju medycyny ogromne znaczenie odgrywa współpraca. – To nie tylko relacja lekarz-pacjent – zastrzegł Artur Drobniak. – Lekarzy jest coraz więcej, wiec prawdopodobnie będą musieli angażować się w różne działalności. Mam nadzieję, że w przyszłości dobrze ułoży się współpraca lekarzy z regulatorem i regulatora z samorządem lekarskim – dodał.– Lekarzom trzeba stworzyć warunki, by ich doświadczenie i pasja zostały wykorzystane jak najlepiej – powiedział prof. Paweł Krzesiński z Wojskowego Instytutu Medycznego. W jego opinii lekarz przyszłości powinien dysponować nie tylko wiedzą specjalistyczną, ale również ogólną. – Nie idźmy w wąskie specjalności. W przyszłości lekarze będą musieli spoglądać na szereg danych i umieć osadzać je w szerszym kontekście – podkreślił.Dodał, że sztuczna inteligencja nie dehumanizuje medycyny, jak twierdzą niektórzy, lecz umożliwia „kupno” dodatkowego czasu dla pacjenta, choć aby tak się stało trzeba wykorzystać potencjał tkwiący w innych zawodach medycznych. – Dlaczego ChatGPT wykorzystuje się do pisania e-maili, a my, lekarze, nie możemy tego robić? – pytał prof. Paweł Krzesiński.– Jeszcze niedawno szpital był głównym miejscem pracy lekarzy. W tej chwili obserwujemy tendencję odwrotną –ogromne zainteresowanie podstawową opieką zwrotną, a wielu lekarzy wybiera ambulatoryjną opiekę specjalistyczną. Ktoś jednak musi zostać w szpitalach, musimy trochę odwrócić ten trend – powiedziała Małgorzata Zadorożna, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych Ministerstwa Zdrowia, w trakcie debaty pt. „Lekarze w systemie ochrony zdrowia w Polsce”

System ochrony zdrowia w Polsce

1/3 lekarzy jest w wieku emerytalnym„System lekarskocentryczny jest najdroższy. Nie stać nas na niego” – powiedział prezes NRL Łukasz Jankowski. „Średnia wieku lekarza to 51 lat, ale jedna trzecia lekarzy jest w wieku emerytalnym. 60 proc. lekarzy to kobiety, co sprawia, że szybciej wchodzą w wiek emerytalny. W Polsce są szpitale, które 90 proc. budżetu wydają na wynagrodzenia. Jeśli będziemy podążać tą drogą, to ustawa o najniższym wynagrodzeniu zrujnuje budżety szpitali” – powiedział.Szef samorządu lekarskiego dodał, że bez rewolucji systemowej z użyciem nowoczesnych technologii nie uda się stworzyć efektywnie działającego systemu ochrony zdrowia. „Tkwimy w paradygmacie szpitala z XIX wieku. Tu jest potrzebna nie ewolucja, lecz rewolucja” – podkreślił prezes NRL.„System ochrony zdrowia powinien być 'przyjazny, nowoczesny i efektywny'” – mówiła dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego w Warszawie dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, powołując się na rządowy dokument „Zdrowa przyszłość. Ramy strategiczne dla systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 r.”, który ma stanowić podstawę działania wielu publicznych instytucji.„Kierunek jest wskazany, ale nie sposób samymi ludźmi zrealizować cele, za które rozliczają pacjenci, kiedy przychodzą do placówek. Trzeba sięgnąć także po inne zasoby, infrastrukturę, e-zdrowie oraz innowacje” – powiedziała dr Małgorzata Gałązka-Sobotka.Współpraca wzbogaca„W obecnym modelu ochrony zdrowia jest więcej leczenia niż prewencji, a miejsca, które się zajmują leczeniem, mają adresy. Komunikacja lekarz-pacjent jest jednokierunkowa, a porównywanie dostarczycieli opieki zdrowotnej jest trudne” – mówił prof. Piotr Płoszajski ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w czasie prezentacji zatytułowanej „Pełzająca rewolucja ochronie zdrowia”.Ekspert zwrócił uwagę, że nadchodzi pokolenie, które lubi być dobrze poinformowane, co powinno się odbywać z wykorzystaniem nowoczesnych technologii – jedno i drugie wymusi w nieodległej przyszłości zmiany w systemie ochrony zdrowia. „Zmieni się rola lekarza, który stanie się bardziej konsultantem niż decydentem” – ocenił prof. Piotr Płoszajski.„Nie ma medycyny bez biznesu. Partnerstwo publiczno-prywatne opiera się na współpracy” – powiedział Jakub Chwiećko z Improving Health Care. To niezwykle ważne przesłanie dla decydentów, którzy – jak się wydaje – nie zawsze to rozumieją…W konferencji NIL IN Summit wzięli udział również zagraniczni eksperci, którzy od wielu lat z sukcesami wdrażają innowacje. Wśród prelegentów był m.in. Jari Haverinen z fińskiego Centrum Koordynacyjnego ds. Oceny Technologii Medycznych i dyrektor ds. projektów e-zdrowia we francuskim resorcie zdrowia i prewencji Louisa Stüwe.

Społeczność lekarzy innowatorów

Sieć lekarzy innowatorów NIL IN, działająca w ramach Centralnego Ośrodka Badań, Innowacji i Kształcenia NIL, powstała w październiku 2022 r. Jej ambicją jest przekształcanie teorii i pomysłów w realne rozwiązania z myślą o pacjentach i środowisku medycznym. „Tworzymy pomost między medycyną a nowoczesnymi technologiami, inspirując i wspierając lekarzy w innowacyjnych projektach, które przyczynią się do rewolucji w opiece zdrowotnej” – mówi dr Artur Drobniak.„NIL IN, czyli sieć lekarzy innowatorów, to współpraca, współdziałanie i nowoczesność, to miejsce, w którym lekarze mogą i będą mieli wpływ na to, co dotyczy naszego zawodu, na warunki w jakich pracujemy oraz na dalszy rozwój technologii” – powiedział prezes NRL w trakcie otwarcia konferencji.Misją NIL IN jest stworzenie miejsca, gdzie lekarze innowatorzy – zarówno już obecnie tworzący nowoczesne rozwiązania, jak i ci, którzy dopiero chcą realizować swoje pomysły – uzyskują wsparcie oraz mogą budować sieć kontaktów niezbędnych do realizacji start-upów. „Jednocześnie będziemy czuwać, by nie wypaczano naszego zawodu, nie poprowadzono nas w ślepą uliczkę rozwoju technologicznego”Mariusz Tomczak
Czytaj całość
NIL IN SUMMIT

NIL IN SUMMIT

To już ostatnia szansa, aby wziąć udział w wydarzeniu, które skupi najlepszych innowatorów medycznych w jednym miejscu! NIL IN Summit to m.in.: trendy, technologie i innowacje w medycynie. To wydarzenie poświęcone debacie o technologiach, które zmieniają oblicze opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie.

NIL IN Summit odbędzie się 15-16 września w formie hybrydowej. Bezpłatna rejestracja do uczestnictwa online za pośrednictwem formularza na: https://nilin.org.pl/nil-in-summit/

Podczas wydarzenia na uczestników czekają inspirujące sesje tematyczne, m.in. o przyszłości systemu ochrony zdrowia, historiach lekarzy innowatorów, technologiach AI.
Czytaj całość

To już ostatnia szansa, aby wziąć udział w wydarzeniu, które skupi najlepszych innowatorów medycznych w jednym miejscu! NIL IN Summit to m.in.: trendy, technologie i innowacje w medycynie. To wydarzenie poświęcone debacie o technologiach, które zmieniają oblicze opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie.

NIL IN Summit odbędzie się 15-16 września w formie hybrydowej. Bezpłatna rejestracja do uczestnictwa online za pośrednictwem formularza na: https://nilin.org.pl/nil-in-summit/

Podczas wydarzenia na uczestników czekają inspirujące sesje tematyczne, m.in. o przyszłości systemu ochrony zdrowia, historiach lekarzy innowatorów, technologiach AI.
Czytaj całość

Przyłącz się do nas na sesji „Wizje Przyszłości” podczas konferencji NIL IN Summit, prowadzonej przez Tomasza Rudolfa ??

Rozpoczynamy 15 września o godzinie 16:00 ⏰

Sesja skupi się na innowacjach w pediatrii (16:15), prezentowanych przez ? Alison Curfman oraz rewolucji w ochronie zdrowia (16:45), prezentowanej przez ? Profesora Piotra Płoszajskiego. Nie przegap okazji do poszerzenia wiedzy z zakresu innowacji w medycynie!

Dołącz, aby dowiedzieć się, jak nowoczesne rozwiązania kształtują przyszłość opieki zdrowotnej! Więcej informacji o samej Konferencji znajdziesz na stronie.

Czytaj całość

Wiedza

Dla lekarzy, którzy chcą budować nową, lepszą przyszłość 🚀

Szukaj
Konkurs Przychodnia Przyszłości

System diagnostyczny do oceny postawy ciała i pomiarów ortopedycznych - Orthometr

System diagnostyczny- Orthometr projektem, który uzyskał tytuł finalisty konkursu ,,Przychodnia przyszłości’’ organizowanego przez NIL IN. ✨?

Orthometr jest to podręczny przyrząd diagnostyczny przystosowany do bezprzewodowego połączenia z opracowaną dedykowaną aplikacją na PC, tablet. Działa na zasadzie elektronicznego kątomierza o specjalnie dobranych kształtach pozwalających na pomiar parametrów postawy ciała oraz zakresu ruchów wszystkich dużych stawów kończyn. Ponadto posiada funkcje pomiaru liniowego który pozwala na ocenę elastyczności kręgosłupa. A także zaopatrzony jest czujnik nacisku wykorzystywany do pomiaru siły mięśniowej i do oceny nacisku pelot w leczeniu skoliozy idiopatycznej u dzieci. Dedykowany jest do obiektywnej (opartej na mierzalnych parametrach), szybkiej i taniej oceny postawy ciała u dzieci i młodzieży, a także do diagnostyki ortopedycznej. ??

Aplikacja zawiera naukowo opracowany algorytm wykrywania wady postawy a w szczególności skoliozy, która ułatwia przeprowadzenie badania poprzez aktywne prowadzenie głosowe i obrazowe na awatarze. Poprzez automatyczną analizę parametrów algorytmu podpowiada badającemu rozpoznanie i sugeruje dalsze postępowanie z dzieckiem. Dane są zapisywane w programie a można je wydrukować rodzicowi, archiwizować , przesłać do konsultacji do innej placówki- telemedycyna. Aplikacja pozwala przeprowadzić lekarza, fizjoterapeutę lub pielęgniarkę przez kolejne etapy badania, zdalnie zapisać wyniki, stworzyć raport i podpowiedzieć, jak należy dalej postępować. ?‍⚕️?‍⚕️

Ortometr uzyskał pozytywny wynik w procesie oceny klinicznej przeprowadzonej w niezależnych ośrodkach klinicznych. W kilku ośrodkach rehabilitacyjnych w kraju i za granicą stosowana jest już metoda leczenia skolioz o nazwie ROK (SRB) opracowana przez doktora Kluszczyńskiego.Tę nowoczesną metodę leczenia będą ewoluowały trzy uniwersytety w ramach podpisanego porozumienia współpracy, tj. Uniwersytet im. Jana Długosza w Częstochowie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie oraz Uniwersytet im. Józefa Šafárika z siedzibą w Koszycach (Słowacja). ??

Model leczenia skoliozy opiera się na koncepcji dr n. med. Marka Kluszczyńskiego wg której leczenie skoliozy powinno skupiać się na odbudowaniu zaburzonej Równowagi Odruchowej Kręgosłupa (ROK) – Spinal Reflex Balans method (SRB-method). Skuteczność metody potwierdzają udokumentowane wyniki 830 dzieci ze skoliozami leczone w ośrodku w latach 2011-2019. Model terapii polega na: ? ?

1. wczesnym wykryciu skoliozy u dziecka- orthometr

2. stabilizacji i zrównoważeniu postawy ciała- specyficzna fizjoterapia,

3. trójpłaszczyznowej korekcji kręgosłupa- specyficzna fizjoterapia, gorset, GS,

4. trening autokorekcji postawy

5. edukacji i wyrobieniu nawyku skorygowanej postawy w czynnościach dnia codziennego

Model jest zgodny z wytycznymi i zaleceniami międzynarodowego towarzystwa naukowego SOSORT – Society on Scoliosis Orthopedic and Rehabilitation Treatment, którego autor jest czynnym członkiem.
Czytaj całość
System diagnostyczny- Orthometr projektem, który uzyskał tytuł finalisty konkursu ,,Przychodnia przyszłości’’ organizowanego przez NIL IN. ✨?

Orthometr jest to podręczny przyrząd diagnostyczny przystosowany do bezprzewodowego połączenia z opracowaną dedykowaną aplikacją na PC, tablet. Działa na zasadzie elektronicznego kątomierza o specjalnie dobranych kształtach pozwalających na pomiar parametrów postawy ciała oraz zakresu ruchów wszystkich dużych stawów kończyn. Ponadto posiada funkcje pomiaru liniowego który pozwala na ocenę elastyczności kręgosłupa. A także zaopatrzony jest czujnik nacisku wykorzystywany do pomiaru siły mięśniowej i do oceny nacisku pelot w leczeniu skoliozy idiopatycznej u dzieci. Dedykowany jest do obiektywnej (opartej na mierzalnych parametrach), szybkiej i taniej oceny postawy ciała u dzieci i młodzieży, a także do diagnostyki ortopedycznej. ??

Aplikacja zawiera naukowo opracowany algorytm wykrywania wady postawy a w szczególności skoliozy, która ułatwia przeprowadzenie badania poprzez aktywne prowadzenie głosowe i obrazowe na awatarze. Poprzez automatyczną analizę parametrów algorytmu podpowiada badającemu rozpoznanie i sugeruje dalsze postępowanie z dzieckiem. Dane są zapisywane w programie a można je wydrukować rodzicowi, archiwizować , przesłać do konsultacji do innej placówki- telemedycyna. Aplikacja pozwala przeprowadzić lekarza, fizjoterapeutę lub pielęgniarkę przez kolejne etapy badania, zdalnie zapisać wyniki, stworzyć raport i podpowiedzieć, jak należy dalej postępować. ?‍⚕️?‍⚕️

Ortometr uzyskał pozytywny wynik w procesie oceny klinicznej przeprowadzonej w niezależnych ośrodkach klinicznych. W kilku ośrodkach rehabilitacyjnych w kraju i za granicą stosowana jest już metoda leczenia skolioz o nazwie ROK (SRB) opracowana przez doktora Kluszczyńskiego.Tę nowoczesną metodę leczenia będą ewoluowały trzy uniwersytety w ramach podpisanego porozumienia współpracy, tj. Uniwersytet im. Jana Długosza w Częstochowie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie oraz Uniwersytet im. Józefa Šafárika z siedzibą w Koszycach (Słowacja). ??

Model leczenia skoliozy opiera się na koncepcji dr n. med. Marka Kluszczyńskiego wg której leczenie skoliozy powinno skupiać się na odbudowaniu zaburzonej Równowagi Odruchowej Kręgosłupa (ROK) – Spinal Reflex Balans method (SRB-method). Skuteczność metody potwierdzają udokumentowane wyniki 830 dzieci ze skoliozami leczone w ośrodku w latach 2011-2019. Model terapii polega na: ? ?

1. wczesnym wykryciu skoliozy u dziecka- orthometr

2. stabilizacji i zrównoważeniu postawy ciała- specyficzna fizjoterapia,

3. trójpłaszczyznowej korekcji kręgosłupa- specyficzna fizjoterapia, gorset, GS,

4. trening autokorekcji postawy

5. edukacji i wyrobieniu nawyku skorygowanej postawy w czynnościach dnia codziennego

Model jest zgodny z wytycznymi i zaleceniami międzynarodowego towarzystwa naukowego SOSORT – Society on Scoliosis Orthopedic and Rehabilitation Treatment, którego autor jest czynnym członkiem.
Czytaj całość
artykuł

Druga edycja konferencji Health Business Innovations w Zabrzu!

Podczas ogólnopolskiej konferencji "Health Business Innovations" w Zabrzu podkreślano konieczność zintensyfikowania współpracy między publicznymi placówkami medycznymi a sektorem prywatnym, przyspieszenie transformacji cyfrowej oraz promowanie telemedycyny.

Ważne jest także zunifikowanie i uproszczenie regulacji prawno-podatkowych, aby przyciągnąć zagranicznych inwestorów z sektora MedTech do Polski w momencie przenoszenia produkcji z Azji bliżej rynków zbytu w Europie. Konferencja skupiła uwagę na tematach związanych z przyszłością sektora zdrowia, roli telemedycyny oraz potencjale produkcji wyrobów medycznych w Polsce. Ważnym punktem dyskusji była rola cyfrowej technologii w opiece nad pacjentami i możliwość unikania tradycyjnych szpitali poprzez wykorzystanie urządzeń zdalnych i konsultacji telemedycznych. Polska, a zwłaszcza miasto Zabrze, zostały uznane za ważne miejsce rozwoju w sektorze medycznym, mające potencjał przyciągnięcia inwestycji i innowacji.

Istotne znaczenie dla rozwoju tego sektora ma również dostęp do wykwalifikowanych kadr. W trakcie konferencji poruszono również tematy związane z produkcją wyrobów medycznych, gdzie zwrócono uwagę na znaczenie skupienia się na produktach jednorazowych, przenośnych urządzeniach z obsługą bezkontaktową oraz wykorzystaniu technologii wirtualnej rzeczywistości do samodiagnostyki.

Jednym z kluczowych mówców był m.in. prof. Tomasz Maciejewski, Dyrektor Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, Organizator Mother and Child Startup Challenge oraz lider grupy roboczej NIL IN ds. innowacji w szpitalnictwie. Zwrócił uwagę na fakt, że głównym trendem technologicznym jest obecnie opieka zdrowotna z udziałem urządzeń zdalnych, konsultacje telemedyczne z wykorzystaniem informacji zawartych w chmurze.

Telemedycyna została określona jako przyszłość profilaktyki i aktywizacji pacjentów, a cyfrowe rozwiązania stanowią ponad połowę startupów z sektora MedTech. Poruszono także kwestię różnic w rozwoju zdalnej opieki medycznej między Polską a Niemcami. Podsumowując, konferencja "Health Business Innovations" skupiła się na wyzwaniach i możliwościach sektora medycznego w Polsce, w tym transformacji cyfrowej, telemedycynie, produkcji wyrobów medycznych oraz roli innowacji i startupów w tej dziedzinie.

Czytaj całość

Podczas ogólnopolskiej konferencji „Health Business Innovations” w Zabrzu podkreślano konieczność zintensyfikowania współpracy między publicznymi placówkami medycznymi a sektorem prywatnym, przyspieszenie transformacji cyfrowej oraz promowanie telemedycyny.

Ważne jest także zunifikowanie i uproszczenie regulacji prawno-podatkowych, aby przyciągnąć zagranicznych inwestorów z sektora MedTech do Polski w momencie przenoszenia produkcji z Azji bliżej rynków zbytu w Europie. Konferencja skupiła uwagę na tematach związanych z przyszłością sektora zdrowia, roli telemedycyny oraz potencjale produkcji wyrobów medycznych w Polsce. Ważnym punktem dyskusji była rola cyfrowej technologii w opiece nad pacjentami i możliwość unikania tradycyjnych szpitali poprzez wykorzystanie urządzeń zdalnych i konsultacji telemedycznych. Polska, a zwłaszcza miasto Zabrze, zostały uznane za ważne miejsce rozwoju w sektorze medycznym, mające potencjał przyciągnięcia inwestycji i innowacji.

Istotne znaczenie dla rozwoju tego sektora ma również dostęp do wykwalifikowanych kadr. W trakcie konferencji poruszono również tematy związane z produkcją wyrobów medycznych, gdzie zwrócono uwagę na znaczenie skupienia się na produktach jednorazowych, przenośnych urządzeniach z obsługą bezkontaktową oraz wykorzystaniu technologii wirtualnej rzeczywistości do samodiagnostyki.

Jednym z kluczowych mówców był m.in. prof. Tomasz Maciejewski, Dyrektor Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, Organizator Mother and Child Startup Challenge oraz lider grupy roboczej NIL IN ds. innowacji w szpitalnictwie. Zwrócił uwagę na fakt, że głównym trendem technologicznym jest obecnie opieka zdrowotna z udziałem urządzeń zdalnych, konsultacje telemedyczne z wykorzystaniem informacji zawartych w chmurze.

Telemedycyna została określona jako przyszłość profilaktyki i aktywizacji pacjentów, a cyfrowe rozwiązania stanowią ponad połowę startupów z sektora MedTech. Poruszono także kwestię różnic w rozwoju zdalnej opieki medycznej między Polską a Niemcami. Podsumowując, konferencja „Health Business Innovations” skupiła się na wyzwaniach i możliwościach sektora medycznego w Polsce, w tym transformacji cyfrowej, telemedycynie, produkcji wyrobów medycznych oraz roli innowacji i startupów w tej dziedzinie.

Czytaj całość

? W dzisiejszym odcinku, wkroczymy w świat medycyny XXI wieku, by zgłębić temat nowoczesnych technologii medycznych.

? Rozpoczniemy naszą podróż od niebywałego postępu, jaki dokonał się w dziedzinie medycyny w ostatnich latach. Nowoczesne technologie medyczne nie tylko przyczyniły się do poprawy zdrowia pacjentów, ale także zrewolucjonizowały podejście do diagnostyki, terapii i opieki nad pacjentami.

?Po więcej odcinków zapraszamy na nasza stronę internetową: www.nilin.org.pl

? Projekt realizowany był w partnerstwie z portalem medycznym Esculap.com
Czytaj całość
Konkurs ,,Przychodnia przyszłości''

Patient Need Management

Projekt Przychodnia Przyszłości? Zapraszamy do zapoznania się z następnym projektem, który uzyskał tytuł finalisty konkursu ,,Przychodnia Przyszłości” organizowanego przez NIL IN. ?

Patient Need Management (PNM) – jest to stabilne, rozbudowane i elastyczne narzędzie umożliwiające zarządzanie Potrzebą Pacjenta w ramach świadczonych usług. Systemem wspiera Pacjentów, którzy chcą umówić się na wybraną usługę. ??

Za pomocą dedykowanych pytań, kieruje on do świadczenia lub informacji odpowiadających na wskazane dolegliwości oraz potrzeby. ??

Ważne jest dla nas, aby Pacjent:

  • wskazując nam jaką ma dolegliwość, został pokierowany do właściwego specjalisty, ??‍⚕️
  • przyszedł przygotowany do wizyty. Dlatego informujemy, w wybranych ścieżkach, że powinien mieć ważne wyniki badań, a jeśli nie ma, to prosimy o ich wykonanie lub kierujemy do lekarza internisty po odpowiednie skierowania. ??
  • w przypadku gdy nie ma konieczności konsultacji z lekarzem jak np. potrzeba odnowienia recepty, został bezpośrednio przekierowany na Portalu Pacjenta do zakładki, gdzie może wysłać prośbę o wystawienie recepty do lekarza. ??
  • zdobywał wiedzę, jak pomóc sobie czy dziecku przy wybranych dolegliwościach jak np. katar, kaszel czy gorączka. System PNM proponuje w wybranych ścieżkach przekierowanie na strony www z takimi informacjami. ??️

Dodatkowo Patient Need Management wyróżnia profesjonalne wykorzystanie bazy graficznej, dzięki czemu:

  • obsługujemy dużą liczbę danych i użytkowników jednocześnie, bez wpływu na wydajność systemu. ??
  • dysponujemy elastycznym modelem danych, pozwalającym na szybsze i bardziej efektywne wytwarzanie oprogramowania. ??
  • utrzymujemy zgodność z trendami w dziedzinie Big Data, które wymagają nowych i bardziej zaawansowanych narzędzi do przechowywania, przetwarzania i analizy dużych ilości danych. ??

Obecnie mamy ponad 53 000 000 przeprowadzonych ankiet koordynujących. ???

Zachęcamy do skorzystania z naszego systemu, który pomaga w dbaniu o zdrowie Pacjentów i zapewnia lepszą organizację świadczonych usług medycznych. ??

Czytaj całość
Projekt Przychodnia Przyszłości? Zapraszamy do zapoznania się z następnym projektem, który uzyskał tytuł finalisty konkursu ,,Przychodnia Przyszłości” organizowanego przez NIL IN. ?

Patient Need Management (PNM) – jest to stabilne, rozbudowane i elastyczne narzędzie umożliwiające zarządzanie Potrzebą Pacjenta w ramach świadczonych usług. Systemem wspiera Pacjentów, którzy chcą umówić się na wybraną usługę. ??

Za pomocą dedykowanych pytań, kieruje on do świadczenia lub informacji odpowiadających na wskazane dolegliwości oraz potrzeby. ??

Ważne jest dla nas, aby Pacjent:

  • wskazując nam jaką ma dolegliwość, został pokierowany do właściwego specjalisty, ??‍⚕️
  • przyszedł przygotowany do wizyty. Dlatego informujemy, w wybranych ścieżkach, że powinien mieć ważne wyniki badań, a jeśli nie ma, to prosimy o ich wykonanie lub kierujemy do lekarza internisty po odpowiednie skierowania. ??
  • w przypadku gdy nie ma konieczności konsultacji z lekarzem jak np. potrzeba odnowienia recepty, został bezpośrednio przekierowany na Portalu Pacjenta do zakładki, gdzie może wysłać prośbę o wystawienie recepty do lekarza. ??
  • zdobywał wiedzę, jak pomóc sobie czy dziecku przy wybranych dolegliwościach jak np. katar, kaszel czy gorączka. System PNM proponuje w wybranych ścieżkach przekierowanie na strony www z takimi informacjami. ??️

Dodatkowo Patient Need Management wyróżnia profesjonalne wykorzystanie bazy graficznej, dzięki czemu:

  • obsługujemy dużą liczbę danych i użytkowników jednocześnie, bez wpływu na wydajność systemu. ??
  • dysponujemy elastycznym modelem danych, pozwalającym na szybsze i bardziej efektywne wytwarzanie oprogramowania. ??
  • utrzymujemy zgodność z trendami w dziedzinie Big Data, które wymagają nowych i bardziej zaawansowanych narzędzi do przechowywania, przetwarzania i analizy dużych ilości danych. ??

Obecnie mamy ponad 53 000 000 przeprowadzonych ankiet koordynujących. ???

Zachęcamy do skorzystania z naszego systemu, który pomaga w dbaniu o zdrowie Pacjentów i zapewnia lepszą organizację świadczonych usług medycznych. ??

Czytaj całość
SZKOLENIE

Zasady postępowania z danymi pacjenta w pracy lekarza

Wykładowca

Wykładowca:

dr Paweł Kaźmierczyk - Specjalizuje się w szerokorozumianym prawie medycznym, w szczególności w prawach pacjenta, zasadach prowadzenia działalności leczniczej i wykonywania zawodów medycznych, prawnych aspektach związanych z e-zdrowiem, telemedycyną i sztuczną inteligencją w ochronie zdrowia, badaniami klinicznymi, a także przetwarzaniem danych medycznych, komunikacją oraz obiegiem informacji w systemie ochrony zdrowia. Jako prawnik doradza m.in. podmiotom wykonującym działalność leczniczą, firmom farmaceutycznym, dostawcom usług IT dla sektora ochrony zdrowia, start-upom medycznym oraz jednostkom samorządu terytorialnego i instytucjom publicznym działającym w ochronie zdrowia. Jest zaangażowany w projekty realizowane przez fundację Telemedycznej Grupy Roboczej, Radę ds. Interoperacyjności przy Centrum E-Zdrowia, Koalicję AI w zdrowiu, Grupę NIL IN. Koordynuje merytoryczne prace nad projektem kodeksu postępowania dla sektora ochrony zdrowia. Jest członkiem zespołu ekspertów ds. ochrony zdrowia przy Rzeczniku Praw Obywatelskich.

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z wybranymi, kluczowymi obowiązkami związanymi z ochroną danych medycznych. Uczestnik szkolenia powinien mieć po nim świadomość kluczowych wymogów wynikających z zasad prowadzenia dokumentacji medycznej oraz ochrony danych medycznych, zarówno z perspektywy pracownika podmiotu leczniczego, jak i osoby prowadzącej samodzielną praktykę.

Program szkolenia:

  1. Podstawowe zagadnienia: kluczowe pojęcia, podstawy prawne i zasady przetwarzania danych;
  2. Obowiązku administratora danych: obowiązki informacyjne i organizacyjne, ocena ryzyka i DPIA;
  3. Prawa osób, których dane dotyczą z uwzględnieniem regulacji prawno-medycznych;
  4. Zasady dostępu do danych i zawierania umów powierzenia przetwarzania;
  5. Zasady postępowania przy naruszeniu danych i możliwa odpowiedzialność;
  6. Inne szczegółowe zagadnienia, np. postępowanie z danymi w ramach badań klinicznych;
  7. Pytania i dyskusja.
Czytaj całość
Wykładowca

Wykładowca:

dr Paweł Kaźmierczyk – Specjalizuje się w szerokorozumianym prawie medycznym, w szczególności w prawach pacjenta, zasadach prowadzenia działalności leczniczej i wykonywania zawodów medycznych, prawnych aspektach związanych z e-zdrowiem, telemedycyną i sztuczną inteligencją w ochronie zdrowia, badaniami klinicznymi, a także przetwarzaniem danych medycznych, komunikacją oraz obiegiem informacji w systemie ochrony zdrowia. Jako prawnik doradza m.in. podmiotom wykonującym działalność leczniczą, firmom farmaceutycznym, dostawcom usług IT dla sektora ochrony zdrowia, start-upom medycznym oraz jednostkom samorządu terytorialnego i instytucjom publicznym działającym w ochronie zdrowia. Jest zaangażowany w projekty realizowane przez fundację Telemedycznej Grupy Roboczej, Radę ds. Interoperacyjności przy Centrum E-Zdrowia, Koalicję AI w zdrowiu, Grupę NIL IN. Koordynuje merytoryczne prace nad projektem kodeksu postępowania dla sektora ochrony zdrowia. Jest członkiem zespołu ekspertów ds. ochrony zdrowia przy Rzeczniku Praw Obywatelskich.

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z wybranymi, kluczowymi obowiązkami związanymi z ochroną danych medycznych. Uczestnik szkolenia powinien mieć po nim świadomość kluczowych wymogów wynikających z zasad prowadzenia dokumentacji medycznej oraz ochrony danych medycznych, zarówno z perspektywy pracownika podmiotu leczniczego, jak i osoby prowadzącej samodzielną praktykę.

Program szkolenia:

  1. Podstawowe zagadnienia: kluczowe pojęcia, podstawy prawne i zasady przetwarzania danych;
  2. Obowiązku administratora danych: obowiązki informacyjne i organizacyjne, ocena ryzyka i DPIA;
  3. Prawa osób, których dane dotyczą z uwzględnieniem regulacji prawno-medycznych;
  4. Zasady dostępu do danych i zawierania umów powierzenia przetwarzania;
  5. Zasady postępowania przy naruszeniu danych i możliwa odpowiedzialność;
  6. Inne szczegółowe zagadnienia, np. postępowanie z danymi w ramach badań klinicznych;
  7. Pytania i dyskusja.
Czytaj całość
KONKURS PRZYCHODNIA PRZYSZŁOŚCI

Profilaktyka i opieka koordynowana na wsi

Konkurs "Przychodnia Przyszłości"Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym finalistą Konkursu "Przychodnia Przyszłości"

Nasza innowacja polega na aktywnym objęciu pacjentów programami profilaktycznymi (program profilaktyki Chorób Układu Krążenia, Profilaktyka40+) oraz aktywnym objęciu opieką koordynowaną wszystkich pacjentów przychodni z chorobami z zakresu opieki koordynowanej. Głównym celem rozwiązania jest agregacja świadczeń POZ i stworzenie procesu, w którym wysokiej jakości usługi świadczone są kompleksowo. ??

Znaczna część pacjentów kwalifikuje się do udziału we wszystkich projektach, dlatego stworzyliśmy wspólną listę pacjentów, uwzględniającą kwalifikacje do działań profilaktycznych i koordynacyjnych. Po 7 miesiącach od wdrożenia innowacji osiągnęliśmy: ??

  • Objęcie pacjentów programem profilaktyki ChUK: >74% ??
  • Objęcie pacjentów programem Profilaktyka40+: 51% ??
  • Objęcie >700 pacjentów opieką koordynowaną ??‍⚕️

Efektem wdrożenia innowacji jest zadowolenie pacjentów:

  • Ankieta satysfakcji: >98% pacjentów jest zadowolona z opieki medycznej i poleciłaby naszą przychodnię innym ??
  • Ilość nowych deklaracji: w ciągu 7 ostatnich miesięcy (od wdrożenia rozwiązania) populacja zwiększyła się o ok. 13% pacjentów ??
  • Wzrost bezpieczeństwa opieki: objęcie opieką czynną w koordynacji >700 pacjentów ??
  • ChUK: wykrycie na wczesnym etapie wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego ❤️?

Personel docenia zmianę. Lekarze specjaliści i rezydenci zwracają uwagę na pracę według planu opieki, większe możliwości diagnostyczne, system premiowy oraz mniej wizyt przypadkowych. Liczba wizyt zmniejszyła się o ok. 10%, a porad receptowych o 70% w porównaniu z analogicznymi okresami ubiegłych lat. Zaoszczędzony czas umożliwia lepszą opiekę nad pacjentami z chorobami przewlekłymi. ??

Koordynator zarządza terminarzem wizyt i Indywidualnymi Planami Opieki. Pacjenci nie dzwonią o powtórzenie recept i skierowanie na badania, bo mają dostęp do leków między wizytami, a badania są regularne, zgodnie z EBM. Umożliwia to planowanie z wyprzedzeniem grafiku personelu, usług zewnętrznych (konsultacje kardiologiczne), zakupów sprzętu (np. Holter RR, aparat USG), wykorzystania budżetu opieki koordynowanej, zwiększając rentowność placówki. ???

Wdrożenie naszej innowacji jest możliwe w małym i dużym POZ. ??

Aby zacząć, potrzebne jest:

  • Zarządzanie zmianą: ustalenie nowych zadań, ról w zespole, sposobów weryfikacji, zatrudnienie koordynatora, ułożenie jego pracy i mierników efektywności. ??
  • Uporządkowanie populacji po kodach ICD-10. ??
  • Stworzenie listy pacjentów do objęcia opieką koordynowaną i zaproszenia do udziału w profilaktyce. ??
  • Uruchomienie centrali telefonicznej do generowania raportów. ??
  • Udzielanie regularnego feedbacku zespołowi i bieżąca analiza rozwiązań. ??
Czytaj całość
Konkurs „Przychodnia Przyszłości”Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym finalistą Konkursu „Przychodnia Przyszłości”

Nasza innowacja polega na aktywnym objęciu pacjentów programami profilaktycznymi (program profilaktyki Chorób Układu Krążenia, Profilaktyka40+) oraz aktywnym objęciu opieką koordynowaną wszystkich pacjentów przychodni z chorobami z zakresu opieki koordynowanej. Głównym celem rozwiązania jest agregacja świadczeń POZ i stworzenie procesu, w którym wysokiej jakości usługi świadczone są kompleksowo. ??

Znaczna część pacjentów kwalifikuje się do udziału we wszystkich projektach, dlatego stworzyliśmy wspólną listę pacjentów, uwzględniającą kwalifikacje do działań profilaktycznych i koordynacyjnych. Po 7 miesiącach od wdrożenia innowacji osiągnęliśmy: ??

  • Objęcie pacjentów programem profilaktyki ChUK: >74% ??
  • Objęcie pacjentów programem Profilaktyka40+: 51% ??
  • Objęcie >700 pacjentów opieką koordynowaną ??‍⚕️

Efektem wdrożenia innowacji jest zadowolenie pacjentów:

  • Ankieta satysfakcji: >98% pacjentów jest zadowolona z opieki medycznej i poleciłaby naszą przychodnię innym ??
  • Ilość nowych deklaracji: w ciągu 7 ostatnich miesięcy (od wdrożenia rozwiązania) populacja zwiększyła się o ok. 13% pacjentów ??
  • Wzrost bezpieczeństwa opieki: objęcie opieką czynną w koordynacji >700 pacjentów ??
  • ChUK: wykrycie na wczesnym etapie wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego ❤️?

Personel docenia zmianę. Lekarze specjaliści i rezydenci zwracają uwagę na pracę według planu opieki, większe możliwości diagnostyczne, system premiowy oraz mniej wizyt przypadkowych. Liczba wizyt zmniejszyła się o ok. 10%, a porad receptowych o 70% w porównaniu z analogicznymi okresami ubiegłych lat. Zaoszczędzony czas umożliwia lepszą opiekę nad pacjentami z chorobami przewlekłymi. ??

Koordynator zarządza terminarzem wizyt i Indywidualnymi Planami Opieki. Pacjenci nie dzwonią o powtórzenie recept i skierowanie na badania, bo mają dostęp do leków między wizytami, a badania są regularne, zgodnie z EBM. Umożliwia to planowanie z wyprzedzeniem grafiku personelu, usług zewnętrznych (konsultacje kardiologiczne), zakupów sprzętu (np. Holter RR, aparat USG), wykorzystania budżetu opieki koordynowanej, zwiększając rentowność placówki. ???

Wdrożenie naszej innowacji jest możliwe w małym i dużym POZ. ??

Aby zacząć, potrzebne jest:

  • Zarządzanie zmianą: ustalenie nowych zadań, ról w zespole, sposobów weryfikacji, zatrudnienie koordynatora, ułożenie jego pracy i mierników efektywności. ??
  • Uporządkowanie populacji po kodach ICD-10. ??
  • Stworzenie listy pacjentów do objęcia opieką koordynowaną i zaproszenia do udziału w profilaktyce. ??
  • Uruchomienie centrali telefonicznej do generowania raportów. ??
  • Udzielanie regularnego feedbacku zespołowi i bieżąca analiza rozwiązań. ??
Czytaj całość
konkurs przychodnia przyszłości

Pre wywiad

Projekt PREwywiad? Pre wywiad dla finalistów konkursu "Przychodnia Przyszłość"

Projekt PREwywiad to wstępna ankieta online dostępna przed konsultacją z pracownikiem medycznym. Dzięki niej Pacjent jest przygotowany lepiej do wizyty, a pracownik medyczny może efektywniej wykorzystać czas konsultacji. ??

Zbieranie informacji od Pacjenta przed wizytą niesie za sobą wiele korzyści, między innymi:

  • Lekarz ma więcej czasu dla Pacjenta ⏱️?‍⚕️
  • Skracamy czas obsługi recepcji ⏳?‍♀️
  • Uzupełnienie danych przez Pacjenta w dowolnym przez niego czasie ?⏰

Pre wywiad pełniąc funkcję komunikacyjnego mostu między lekarzami a pacjentami, kształtuje także odpowiedzialność za własne zdrowie, umożliwiając współpracę w dążeniu do celów zdrowotnych. Dzięki temu procesowi, pacjenci zdobywają lepsze zrozumienie swojego stanu zdrowia, świadomość czynników wpływających na ich dobrostan oraz bardziej świadomie podejmują decyzje dotyczące profilaktyki, diety i stylu życia. ??

Usługa ankiety jest zależna m.in. od wieku, płci, lokalizacji świadczenia, a co najważniejsze odpowiedzi Pacjentów są widoczne w dokumentacji medycznej. ??️

Obecnie przez Pacjentów zostało wykonanych ponad 2 mln ankiet! ??

Zapraszamy do kontynuacji projektu PREwywiad, który wnosi wartość w opiece zdrowotnej i umożliwia lepszą współpracę między pacjentami a lekarzami. ??

Czytaj całość
Projekt PREwywiad? Pre wywiad dla finalistów konkursu „Przychodnia Przyszłość”

Projekt PREwywiad to wstępna ankieta online dostępna przed konsultacją z pracownikiem medycznym. Dzięki niej Pacjent jest przygotowany lepiej do wizyty, a pracownik medyczny może efektywniej wykorzystać czas konsultacji. ??

Zbieranie informacji od Pacjenta przed wizytą niesie za sobą wiele korzyści, między innymi:

  • Lekarz ma więcej czasu dla Pacjenta ⏱️?‍⚕️
  • Skracamy czas obsługi recepcji ⏳?‍♀️
  • Uzupełnienie danych przez Pacjenta w dowolnym przez niego czasie ?⏰

Pre wywiad pełniąc funkcję komunikacyjnego mostu między lekarzami a pacjentami, kształtuje także odpowiedzialność za własne zdrowie, umożliwiając współpracę w dążeniu do celów zdrowotnych. Dzięki temu procesowi, pacjenci zdobywają lepsze zrozumienie swojego stanu zdrowia, świadomość czynników wpływających na ich dobrostan oraz bardziej świadomie podejmują decyzje dotyczące profilaktyki, diety i stylu życia. ??

Usługa ankiety jest zależna m.in. od wieku, płci, lokalizacji świadczenia, a co najważniejsze odpowiedzi Pacjentów są widoczne w dokumentacji medycznej. ??️

Obecnie przez Pacjentów zostało wykonanych ponad 2 mln ankiet! ??

Zapraszamy do kontynuacji projektu PREwywiad, który wnosi wartość w opiece zdrowotnej i umożliwia lepszą współpracę między pacjentami a lekarzami. ??

Czytaj całość
szczegółowy opis wkrótce
Czytaj całość
konkurs przychodnia przyszłości

Triaż POZ

Projekt Triaż POZ

Naszym kolejnym finalistom konkursu "Przychodnia przyszłości" został projekt "Triaż POZ"

???‍⚕️ To innowacyjna procedura triażowa w POZ, usprawniająca przyjmowanie pacjentów i zarządzanie ich opieką. Pacjenci są kwalifikowani do różnych grup przed wizytą u lekarza, co determinuje termin przyjęcia i dalszy proces opieki. Procedura triażowa zaczyna się przy rejestracji, gdzie zadawane są pytania dotyczące dolegliwości. Oczywiste przypadki otrzymują odpowiednią grupę i termin wizyty. W niejasnych sytuacjach pomaga Przychodnia pielęgniarka, która może poprosić o pomoc lekarza.

Na wizycie diagnostycznej pielęgniarka wykonuje badania, testy (np. przy infekcji) i wprowadza pacjenta do systemu z wywiadem. Następnie pacjent jest przypisany do właściwej grupy i umawiana jest wizyta u lekarza (lub bardzo żadko pacjent stwierdza, że porada pielęgniarska mu wystarczy). W procedurze Triaz POZ wyróżnia się kilka grup pacjentów:

  • Grupa 0: Pilni pacjenci, wymagający natychmiastowej pomocy. Pomoc udzielana jest bezzwłocznie, a dokumentację formalną rozwiązuje się po akcji ratunkowej. Miesięcznie obsługiwane są zwykle 1-2 takie przypadki.
  • Grupa 1: Pacjenci wymagający pomocy w danym dniu, ale nie stanowiący natychmiastowego zagrożenia życia. Wizyta w tej grupie wymaga wcześniejszej wizyty diagnostycznej pielęgniarki. Miesięcznie obsługiwanych jest 400-600 pacjentów.
  • Grupa 2: Pacjenci niezbyt pilni, np. z lekką infekcją, którzy przede wszystkim potrzebują zwolnienia lekarskiego. Wizyty w tej grupie są realizowane w pierwszym wolnym dniu lub jako dodatkowe za 3 dni, często poprzez teleporadę. Miesięcznie obsługiwanych jest 300-400 pacjentów.
  • Grupa 3: Pacjenci planowi, niepilni, wymagający zaświadczeń, konsultacji lub leczenia sanatoryjnego. Wizyty są umawiane na pierwszy pasujący termin lub za 3 tygodnie. Miesięcznie obsługiwanych jest 200-300 pacjentów.
  • Grupa 4: Pacjenci nie współpracujący, domagający się natychmiastowej wizyty u lekarza, niechętni poddaniu się procedurze triażowej. Wizyty w tej grupie realizowane są w pierwszym dostępnym terminie, kiedy lekarz ma zajęty nie więcej niż 25% czasu. Liczba pacjentów miesięcznie w tej grupie wynosi 0-2.
  • Grupa Z: Wizyty zaplanowane przez placówkę, takie jak szczepienia, bilanse, profilaktyka i kontrole, wynikające z decyzji lekarza po wizycie pacjenta. Ta grupa umożliwia lepsze planowanie świadczeń w skali roku i obsługiwanych jest 100-200 pacjentów miesięcznie.

Wprowadzenie procedury Triaz POZ miało pozytywny wpływ na pracę placówki, zwiększając zadowolenie lekarzy, pielęgniarek i rejestratorek. Pacjenci są zadowoleni z szybkiego zaopiekowania przez pielęgniarkę. Projekt pozwolił także na redukcję nadmiernych godzin pracy lekarzy i usprawnił wykorzystanie czasu. Podsumowując, Triaz POZ przyniósł wymierne korzyści dla pacjentów i personelu placówki. ???‍⚕️?‍⚕️

Czytaj całość
Projekt Triaż POZ

Naszym kolejnym finalistom konkursu „Przychodnia przyszłości” został projekt „Triaż POZ”

???‍⚕️ To innowacyjna procedura triażowa w POZ, usprawniająca przyjmowanie pacjentów i zarządzanie ich opieką. Pacjenci są kwalifikowani do różnych grup przed wizytą u lekarza, co determinuje termin przyjęcia i dalszy proces opieki. Procedura triażowa zaczyna się przy rejestracji, gdzie zadawane są pytania dotyczące dolegliwości. Oczywiste przypadki otrzymują odpowiednią grupę i termin wizyty. W niejasnych sytuacjach pomaga Przychodnia pielęgniarka, która może poprosić o pomoc lekarza.

Na wizycie diagnostycznej pielęgniarka wykonuje badania, testy (np. przy infekcji) i wprowadza pacjenta do systemu z wywiadem. Następnie pacjent jest przypisany do właściwej grupy i umawiana jest wizyta u lekarza (lub bardzo żadko pacjent stwierdza, że porada pielęgniarska mu wystarczy). W procedurze Triaz POZ wyróżnia się kilka grup pacjentów:

  • Grupa 0: Pilni pacjenci, wymagający natychmiastowej pomocy. Pomoc udzielana jest bezzwłocznie, a dokumentację formalną rozwiązuje się po akcji ratunkowej. Miesięcznie obsługiwane są zwykle 1-2 takie przypadki.
  • Grupa 1: Pacjenci wymagający pomocy w danym dniu, ale nie stanowiący natychmiastowego zagrożenia życia. Wizyta w tej grupie wymaga wcześniejszej wizyty diagnostycznej pielęgniarki. Miesięcznie obsługiwanych jest 400-600 pacjentów.
  • Grupa 2: Pacjenci niezbyt pilni, np. z lekką infekcją, którzy przede wszystkim potrzebują zwolnienia lekarskiego. Wizyty w tej grupie są realizowane w pierwszym wolnym dniu lub jako dodatkowe za 3 dni, często poprzez teleporadę. Miesięcznie obsługiwanych jest 300-400 pacjentów.
  • Grupa 3: Pacjenci planowi, niepilni, wymagający zaświadczeń, konsultacji lub leczenia sanatoryjnego. Wizyty są umawiane na pierwszy pasujący termin lub za 3 tygodnie. Miesięcznie obsługiwanych jest 200-300 pacjentów.
  • Grupa 4: Pacjenci nie współpracujący, domagający się natychmiastowej wizyty u lekarza, niechętni poddaniu się procedurze triażowej. Wizyty w tej grupie realizowane są w pierwszym dostępnym terminie, kiedy lekarz ma zajęty nie więcej niż 25% czasu. Liczba pacjentów miesięcznie w tej grupie wynosi 0-2.
  • Grupa Z: Wizyty zaplanowane przez placówkę, takie jak szczepienia, bilanse, profilaktyka i kontrole, wynikające z decyzji lekarza po wizycie pacjenta. Ta grupa umożliwia lepsze planowanie świadczeń w skali roku i obsługiwanych jest 100-200 pacjentów miesięcznie.

Wprowadzenie procedury Triaz POZ miało pozytywny wpływ na pracę placówki, zwiększając zadowolenie lekarzy, pielęgniarek i rejestratorek. Pacjenci są zadowoleni z szybkiego zaopiekowania przez pielęgniarkę. Projekt pozwolił także na redukcję nadmiernych godzin pracy lekarzy i usprawnił wykorzystanie czasu. Podsumowując, Triaz POZ przyniósł wymierne korzyści dla pacjentów i personelu placówki. ???‍⚕️?‍⚕️

Czytaj całość
Zapraszamy na już 9 odcinek podcastu InTalk. pt. ,, Testowanie i wdrażanie innowacji z lekarzami”

W dzisiejszym odcinku pragniemy przybliżyć Wam istotne zagadnienia związane z procesem testowania i wdrażania innowacji we współpracy z lekarzami. Wprowadzając nowe technologie, procedury czy narzędzia do środowiska medycznego, niezwykle ważne jest zapewnienie, że są one skuteczne, bezpieczne i przynoszą wartość dla pacjentów oraz personelu medycznego.

? Projekt realizowany był w partnerstwie z portalem medycznym Esculap.com
Czytaj całość